همین حالا ثبت نام کنید

مجازی سازی چیست؟

مجازی سازی (Virtualization) یکی از تکنولوژی های نه چندان نو ظهور در زمینه ی کامپیوتر و آی تی است. با استفاده از این فناوری شما می توانید بسیاری از موانع و مشکلات در زمینه ی فقدان زیر ساخت های نرم افزاری یا سخت افزاری را مرتفع کنید.

البته کاربرد های مجازی سازی فقط مختص به زمینه های آیتی و مهندسی کامپیوتر نمی شود. در بسیاری از علوم دیگر نیز، ما شاهد استفاده روز افزون از آن هستیم.

مفهوم مجازی سازی

به کمک مجازی سازی شما می توانید اجزای فیزیکی یک رایانه قدرتمند تر را با استفاده از نرم افزار، تحت استفاده ی چند منظوره قرار دهید. یعنی روی یک سخت افزار واحد بر حسب نیاز هر نوع سیستم عاملی که می خواهید به صورت مجازی اما بدون افت کارایی و به طور همزمان نصب و استفاده کنید.

برای مثال شما به عنوان کاربر، در حال استفاده از سیستم عامل های مایکروسافت هستید، ولی نیاز دارید که از خانواده ی سیستم عامل های لینوکس نیز استفاده کنید، اصلا نیازی نیست تا سیستم عامل فعلی را پاک کرده یا در حالت دیگر روی بخشی از هارد خود سیتم عامل لینوکس را نصب کنید. بلکه راه کار های مجازی سازی به شما این امکان را می دهد که در داخل ویندوز فعلی خودتان، به صورت شبیه سازی و با حفظ کارایی سیستم عامل لینوکس نیز داشته باشید.

قطعا یکی دیگر از مشکلاتی که همه ی ما به آن برخورد کرده ایم، هنگام نصب یک برنامه جدید بر روی کامپیوتر شخصیمان است. ممکن حداقل سخت افزار مورد نیاز برای استفاده از آن برنامه خاص را نداشته باشیم. در موارد دیگر هزینه ی ارتقا برایمان به صرفه نباشد. برای حل این مشکل هم می توان از نرم افزار های مجازی سازی کمک گرفت.

دوره های مجازی سازی و رایانش ابری

تاریخچه ای از مجازی سازی

تاریخ پیدایش این تکنولوژی ارزنده به سال ۱۹۶۰ برای استفاده هر چه بهتر از منابع سخت افزاری رایانه های بزرگ یا همان mainframe ها برمی گردد. این منابع به صورت ماشین مجازی (VM) در اختیار هر کاربر قرار می گرفت. با این روش منابع بصورت خودکار و به میزان مورد نیاز به هر نفر تخصیص داده می شد و از تمام امکانات Mainfram بصورت بهینه استفاده می شد.

امروزه شاهد پیشرفت های زیادی در زمینه های مختلف و کارکرد های متنوع در زمینه مجازی سازی هستیم. شرکت های نام آشنای زیادی همچون vmware، CITRIX، Microsoft ، CISCO ، KVM و redhat در این عرصه فعالیت می کنند و خدمات شایان توجهی را به کاربران در کلیه زمینه ها ارائه می دهند.

دوره آموزشی vcp چیست؟

کاربرد ها و مزایای مجازی سازی

اگر بخواهیم بحث خود را به دنیای کامپیوتر ها معطوف کنیم، سیستم های رایانه ای امروزه از چهار لایه یا چهار بخش تقریبا کلی تشکیل شده اند. بخش های سخت افزاری، نرم افزاری، داده یا اطلاعات و سیستم عامل.

همانطور که می دانید این چهار لایه در عملکرد به یکدیگر وابسته اند. شما اگر بخواهید یک نرم افزار خاص را بر روی کامپیوتر خود داشته باشید، به یک حداقل سخت افزار با یک مشخه هایی نیاز دارید. حال شاید به دلایل مختلف مانند کمبود بودجه و … تهییه آن برای شما یا شرکتتان امکان پذیر نباشد.

مجازی سازی کمک به بر طرف کردن این حد و مرز ها و پیوند دادن لایه ها ی مختلف کرده است.

مزایای زیر از جمله فواید مجازی سازی است که باعث محبوبیت روز افزون آن در بین همه شده است.

  • صرفه جویی و کاهش در هزینه های نرم افزای و سخت افزاری
  • سهولت در نگهداری سرورها و کامپیوترهای شبکه
  • مدیریت متمرکز سرورها و سهولت در پشتیبان گیری از اطلاعات
  • امنیت بالا در استفاده و مدیریت امنیت اطلاعات
  • صرفه جویی در مصرف انرژی و آلودگی صوتی و حرارتی پایین تر
  • افزایش سرعت و کیفیت سرویس های نرم افزاری
  • کارایی و پایداری مداوم حتی در صورت خرابی سخت افزار و یا ارتقا سخت افزار ( حد اقل وابستگی لایه ها به یکدیگر )
  • امکان اعمال تغییرات، بسیار سریعتر و با انرژی کمتر
  • کاهش فضای فیزیکی برای سیستم ها ی رایانه ای، دیتا سنتر ها و حتی میز کاربران
  • نگهداری ساده تر و بهینه تر سرویس ها و استفاده بهینه از ظرفیت سخت افزار موجود

انواع مجازی سازی

مجازی سازی سرور (Server Virtualization) : امکان داشتن یک سرور فیزیکی به دلیل هزینه های بالا معمولا برای همه ممکن نیست. هر یک از افراد بنا بر نیاز خود می توانند بخشی از امکانات و منابع یک سرور فیزیکی را استفاده کنند. از جمله مزایای آن کاهش هزینه و بالا رفتن راندمان عملی می باشد. از شرکت IBM به عنوان پیش گام در سرور های مجازی نام برده می شود.

مجازی سازی دسکتاپ (Desktop virtualization) : ایده این کار به این ترتیب است که، به جای اینکه کاربران به صورت محلی بر روی رایانه ی شخصی خود سیستم عامل یا برنامه های کاربردی دیگر را نصب کنند، در مرکز داده، نسخه ای از نرم افزار های مورد نیاز و سیستم عامل را نصب می‏ کنند. سپس به صورت Remote به کامپیوتر خود واقع در سرور وصل می‏ شوند و برنامه ها را اجرا می‏ کنند. عملا شما می توانید حتی با گوشی همراه هم به رایانه خود متصل شوید و به راحتی کارهایتان را انجام دهید.

مجازی سازی شبکه (Network Virtualization) : تمامی سخت افزار ها و نرم افزار ها درون یک شبکه ی مجازی شکل می گیرد. مثلا می توان شبکه های مختلف را که در ارتباط با یکدیگر هستند را درون یک سرور ایجاد کرد. مجازی سازی شبکه باعث آسان سازی و گسترش خدمات اینترنتی نیز می شود.

مجازی سازی استورج (Storage Virtualization) : سیستم های ذخیره سازی بسیار مهم و پیچیده هستند. مجازی سازی فضای ذخیره سازی به این صورت است که از دیوایس های مختلف به صورت یک فضای واحد در شبکه می توان استفاده کرد. همچنین این مزیت را دارد که در کمترین زمان ممکن بک اپ گیری و عملیات پشتیبانی را انجام می دهید.

مجازی سازی برنامه ی کاربردی (Application Virtualization) : با این کار هر برنامه ای که بخواهید فقط یک بار روی سرور نصب می شود. به این ترتیب شما از طریق شبکه محلی و یا اینترنت، در هر جایی وبا هر وسیله ای می توانید به برنامه های کاربردی خود دسترسی داشته باشند.

بررسی مدارک تخصصی حوزه مجازی سازی و رایانش ابری

تا اینجا ی بحث با بسیاری از مفاهیم و کاربرد های مجازی سازی به صورت اجمالی آشنا شدید. این تکنولوژی ی مفید هر روز در حال پیشرفت و تکامل است. به طوری که هر کس به فراخور حال و در حیطه مورد نیاز، می تواند از آن در جهت براورده کردن هر چه آسان تر، بهتر و سریع تر نیاز هایش استفاده کند.

امروزه فراگرفتن دانش استفاده و پیاده سازی مجازی سازی باعث شده است تا بسیاری از متخصصان IT در بخش های مختلف، اقدام به آموختن مفاهیم مختص به این فناوری نمایند، هر روز اخبار جدیدی از به روز رسانی نرم افزارهای مجازی سازی و پیشرفت هایی که در این زمینه حاصل می گردد، شنیده می شود. روند رو به رشد پیشرفت این تکنولوژی سریع تر از گذشته به حرکت خود ادامه خواهد داد.

نوشتهٔ پیشین
معرفی دوره های میکروتیک
نوشتهٔ بعدی
آشنایی با تحلیل ترافیک شبکه مبتنی بر پروتکل با استفاده از Wireshark

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست