همین حالا ثبت نام کنید

دوره آموزشی vcp چیست؟

دوره آموزشی vcp

بدون شک مجازی سازی به یکی از نیاز های روز دنیا تبدیل شده است. به طبع استفاده ی روز افزون افراد از این تکنولوژی و ارائه ی زیر ساخت های مختلف مجازی سازی، آموزش آن نیز در بین متخصصان فناوری اطلاعات به خصوص افرادی که در حوزه ی دیتاسنترها و پشتیبانی از محیط های مبتنی بر بستر های مجازی فعالیت دارند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

آشنایی با مجازی سازی

 همان طور که می دانید شرکت VMware یکی از بهترین و قدیمی ترین شرکت های فعال در عرصه ی مجازی سازی است. محصولات نرم افزاری مختلف و منحصر به فردی از جمله VMware Workstation، VMware Fusion، VMware Player، VMware ESX/ESXi، VMware vSphere و … را در این زمینه تولید کرده است.

مدرک VCP چیست؟

VCP کوتاه شده ی عبارت VMware Certified Professional به معنی مدرک حرفه ای مجازی سازی شرکت VMware می باشد. در واقع شما با شرکت در دوره های آموزشی VCP ، دانش و مهارت های فنی لازم را جهت نصب، پیکربندی، اداره کردن و پشتیبانی از محیط های کاری مبتنی بر بستر مجازی را با نرم افزار vSphere را فرا می گیرید.

 در دوره VCP شما با یکی از قدرتمند ترین و بهترین سرویس های مجازی سازی شرکت VMware به نام  Vsphere آشنا می شوید. به همین دلیل ما در ادامه به معرفی خصوصیات و ویژگی های این نرم افزار ( VMware vSphere) می پردازیم.

نرم افزار VMware vSphere 

نرم افزار مجازی سازی VMware vSphere را می توان یکی از کامل ترین مجموعه نرم افزاری شرکت VMware دانست. در واقع مجموعه ای کامل از انواع ابزار های مختلف VMware است که یک جا جمع شده و تا حد قابل توجهی کلیه امکاناتی که از یک سیستم مجازی سازی می توان انتظار داشت را در یک برنامه  جامع پیاده سازی کرده است. البته این محصول نسخه های مختلفی دارد که بنابر نیاز می توانید از هر یک استفاده کنید.

یکی از ویژگی های مهم vSphere این است که این نرم افزار در حقیقت خود نوعی سیستم عامل مجازی محسوب می شود، زیرا در هنگام نصب مستقیما بر روی سخت افزار نصب می شود و نیازی به سیستم عامل میزبان یا به اصطلاح Host ندارد و از گروه مجموعه نرم افزارهای Hostless به شمار می آید.

رویکرد موجود در VMware VSphere

یکی از نقاط قوت این محصول نرم افزاری، مقیاس پذیری خوب آن است. به این ترتیب قابل استفاده برای سازمان ها یا تجارت ها در هر ابعادی است. به عبارت بهتر این امکان را به شما می دهد که برای تجارت های کوچک و بزرگ خود از امکانات این نرم افزار بهره مند شوند. زیرا بسیار مقیاس پذیر است. همچنین با استفاده از این نرم افزار قادر خواهید بود با رویکردی دقیق تر و چشمی باز تر اقدام به خرید سخت افزار و طراحی زیرساخت های مورد نیاز خود نمایید.

قابلیت ها و مزایای موجود در نرم افزار VMware Vsphere

VSphere ، با ارائه قابلیت اطمینان و کارایی بالا، امنیت قوی و مقیاس پذیری فوق العاده، باعث شده است که بیش از ۹۰ درصد سازمان ها و شرکت ها برای زیر ساخت مجازی خود از VMware Vsphere استفاده کنند. با استفاده از آن قادر خواهید بود بخش زیادی از زیر ساخت ها را به صورت مجازی پیاده سازی کنید.

شرکت های بزرگ و کوچک می توانند مجموعه ای از منابع را ایجاد کنند و مطمئن باشند که همیشه این منابع در دسترس هستند و هیچ گاه منابع، نا متعادل بین سرور ها تقسیم نمی شوند. برای شرکت های کوچک نسخه های کم هزینه تر مانند  vSphere Essential Editions ارائه شده است.

دیگر ویژگی خوب آن تقسیم بار کاری را به صورت هوشمندانه و اتوماتیک است، با این قابلیت، همه نرم افزار ها در بهترین حالت اجرا می شوند و مشکلی از این بابت نخواهید داشت.

با استفاده از این نرم افزار، سرویس های شبکه نه تنها از لحاظ کیفی دچار مشکل نمی شوند بلکه مواردی مثل برقراری امنیت، مدیریت متمرکز، صرفه جویی در هزینه و در دسترس بودن همیشگی سرویس ها، تضمین خواهد شد.

VMware Vsphere یکی از پیشرفته ترین بسترهای موجود برای مجازی سازی است. زیرا با مجازی کردن سرورهای فیزیکی شبکه باعث کاهش چشم گیر هزینه ها می شود. هم چنین، اگر قصد ایجاد Private cloud را داشته باشید، بهترین روش برای پیاده سازی آن، استفاده از vSphere است. این نیز یکی از نقاط قوت در vSphere است.

 vSphere ، بر پایه نسل قبلی محصولات مجازی سازی VMware، ایجاد شده است. این نرم افزار کنترل بیشتری روی چگونگی اختصاص و استفاده از منابع توسط ماشین های مجازی را به مدیران شبکه می دهد.

با کنترل پویای منابع، دسترسی بالا، داشتن تحمل پذیری خطا، مدیریت منابع توزیع شده و ابزارهای Backup گیری حرفه ای، به راحتی هر آنچه متخصصین برای پیاده سازی حرفه ای محیط مجازی از چند سرور گرفته تا چند هزاران سرور ، نیاز دارند را در اختیارشان می گذارد.

در خصوص ویژگی های دیگر vSphere، می توان به ارائه خدماتی در جهت به حداقل رساندن قطعی شبکه، انتقال ماشین ها از سروری به سروری دیگر (بدون از دست دادن Ping)، ایجاد امنیت در زیر ساخت مجازی، قابلیت های vShield zones، vMotion و …. که جزو پرکاربردترین قابلیت ها در این زمینه به حساب می آید، اشاره کرد.

پیش نیاز های دوره vcp

اگر شما فردی مبتدی هستید که به تازگی وارد دنیای شبکه یا استفاده از سرویس های مجازی سازی شده اید، بهتر است قبل از آموزش نرم افزار های مجازی مانند VMware Vsphere ، دوره های Network+ که پیش نیاز اصلی تمامی دوره های شبکه می باشد و همینطور یکی از دوره های Cisco CCNA یا Microsoft MCSE را برای آشنایی با مباحث اولیه ی ضرروی، بگذرانید. پس از گذراندن این مراحل شما قادر خواهید بود تا برای شرکت در دوره های اخذ مدرک مجازی سازی VMware Certified Professional یا به اختصار VCP اقدام کنید.

با شرکت در دوره آموزشی vcp ، شما می توانید به راحتی زیر ساختی مجازی با کمترین میزان قطعی شبکه، امنیتی بالا به همراه برخورداری از سایر امتیازات مجازی سازی شبکه، ایجاد کنید. بدون شک با توجه به مشکلات اقتصادی و نبود فضای فیزیکی کافی برای چندین سرور، بهترین راه حل برای راه اندازی شبکه های امروزی فراگیری دانش مجازی سازی و استفاده ی هوشمندانه از آن است.

نوشتهٔ پیشین
مانیتورینگ شبکه توسط Solarwinds
نوشتهٔ بعدی
به دوره های سیسکو علاقمند هستید؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست