زبان برنامه نویسی پایتون

همین حالا ثبت نام کنید

زبان برنامه نویسی پایتون

وبلاگ

زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟

زبان برنامه نویسی پایتون، یک زبان برنامه نویسی شیء گرا است که در دسته زبان های مفسری قرار دارد. ویژگی های تفسیری این زبان با زبان هایی مانند Perl، Ruby، اسکیم و تی سی ال مشابه می باشد. زبان پایتون نسبتاً ساده در یادگیری می باشد. دلیل این سادگی این است که پایتون دارای نحو منحصر به فردی است که روی قابلیت خوانایی تاکید دارد.

به همین دلیل خواندن و ترجمه کردن کدهایی که به زبان برنامه نویسی python نوشته شده برای توسعه دهندگان در مقایسه با دیگر زبان های برنامه نویسی آسان تر می باشد. همین قابلیت خوانایی و سادگی در خواندن و ترجمه باعث می شود هزینه توسعه و همچنین نگهداری برنامه هایی که با زبان  پایتون نوشته می شوند کمتر شود. زیرا تیم های برنامه نویسی بدون اینکه با موانع زبانی برخورد کنند و با وجود تنوع تجربه کاری در بین اعضای تیم، می توانند با هم همکاری داشته باشند.

زبان برنامه نویسی پایتون

 

شاید بتوان به این صورت نیز بیان کرد که پایتون نسبت به زبان‌های بزرگ تقریباً یک زبان جدید به حساب بیاید. این زبان برنامه نویسی در سال ۱۹۹۱ قدم به حوزه زبان های برنامه نویسی گذاشت. پایتون از همان ابتدای حضور خود با هدف برطرف کردن مشکلات موجود در دنیای برنامه‌نویسی و همچنین ارائه راه حلی برای نوشتن اسکریپت‌هایی که برخی از کارهای تکراری و خسته کننده را به ‌صورت خودکار اجرا کنند، و نیز ایجاد یک نمونه اولیه از برنامه های کاربردی که قابلیت پیاده سازی در یک یا چند زبان برنامه نویسی دیگر را دارند، مورد استفاده قرار گرفت. با این وجود زبان پایتون در سالهای اخیر یکی از ابزارهای مهم در زمینه توسعه برنامه های کاربری، تحلیل داده و مدیریت زیرساخت ها به شمار می رود.

سهولت در یادگیری پایتون

برای افراد مبتدی که تازه شروع به برنامه نویسی کرده اند پایتون می تواند انتخاب خیلی خوبی باشد. زیرا سادگی در یادگیری این زبان برنامه نویسی به برنامه نویسان مبتدی این امکان را می دهد تا با کمی وقت گذاشتن، اصول اولیه آن را فرا گرفته و خیلی زود نخستین برنامه کاربردی خود را طراحی و پیاده سازی کنند که این امر حس دستاورد داشتن سریع را به برنامه نویس در هنگام یادگیری القاء می کند. آموزش زبان برنامه نویسی پایتون یک دوره ۳۰ ساعته می باشد .

یادکیری آسان پایتون

ساختار زبان برنامه نویسی پایتون به شکلی است که نحو کاملا خوانایی دارد و برنامه نویسان می توانند منطق کدها را بدون مشکل خاصی کاملا صریح و واضح درک کرده و برای همکاران خود تشریح کنند. زبان پایتون از سادگی و خوانایی خاصی برخوردار است و از پیچیدگی های مرسوم در زبان های برنامه نویسی به دور است، همین ویژگی ها پایتون را به یکی از زبان های ایده آل جهت آموزش در مراکز آموزشی و مدارس تبدیل کرده است.

وقتی یک برنامه نویس روی زبان پایتون تسلط داشته باشد می تواند به جای صرف کردن وقت زیاد به منظور تفکر درمورد پیچیدگی کدها و ترکیب نحوی این زبان برنامه نویسی، زمان بیشتری را صرف فکر کردن درمورد یک مسئله و یافتن راه حل برای آن کند. علاوه بر این، هنگامی که کدهای یک برنامه کاربردی به صورت کامل نوشته شد، توسعه دهندگان خیلی راحت می توانند منطق مورد استفاده در کد نویسی را برای افراد دیگر شرح دهند، زیرا تمام موارد واضح و گویا می باشد.

ویژگی های برنامه نویسی پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون دارای ویژگی های زیادی برای تبدیل شدن به یک زبان خوب می باشد. یکی از این ویژگی ها، محبوبیت آن است. آمارهایی از جانب منابع معتبری مانند Tiobe منتشر شده است که نشان دهنده میزان بالای محبوبیت زبان پایتون در بین توسعه دهندگان است. همچنین تعداد پروژه هایی که با زبان پایتون نوشته شده است و روی سایت Github قرار دارد نیز این نکته را تصدیق می کند.

شرکت های بزرگ فناوری دنیا زبان برنامه نویسی pythoد را دوست دارند. شرکت هایی همچون گوگل، یاهو، فیس بوک، ناسا، یوتیوب و شرکت های بزرگ دیگر از جمله این غول های فناوری دنیا هستند که برای اهداف مختلف از پایتون استفاده می کنند. به عنوان مثال، گوگل برای اکثر کارهای خود مانند پیاده سازی الگوریتم هوش مصنوعی از زبان پایتون استفاده می کند. و یا اینکه بیش از ۹۵ درصد از کدهای دراپ باکس (DropBox) با زبان پایتون نوشته شده است.

ویژگی های پایتون

ویژگی های پایتون

پایتون یک زبان شیءگرای

پایتون یک زبان شیءگرای قدرتمند محسوب می شود و معمولا با زبان های برنامه نویسی Perl، Rubi، Java و PHP مقایسه می شود.
این زبان برنامه نویسی یک زبان ساده است که کاربرد آن نیز راحت است. به عبارتی دیگر لود شدن و اجرای برنامه ها آسان می باشد.

زبان برنامه نویسی پایتون به کمک کتابخانه استاندارد خود از موارد مختلف وظایف برنامه نویسی نظیر همگام سازی با مرورگرهای وب و ویرایش فایل ها پشتیبانی می کند. درحالی که در بیشتر زبان های برنامه نویسی دیگر باید این محتوا را از پایه ایجاد کرد.

زبان پایتون از Syntax (نحو) ساده و ظریفی بهره می برد که این امر باعث خوانایی برنامه هایی که با این زبان نوشته می شوند می گردد. دلیل سادگی و ظرافت نحو پایتون به این خاطر است که به زبان هایی که کامپیوتر برای خواندن و تفسیر کدها آن را به کار می برد نزدیک نیست، بلکه کدهای آن به شکلی است که به زبان انسان نزدیک است و یک زبان برنامه نویسی سطح بالا به شمار می رود.

استفاده از پایتون چه زمانی مناسب است ؟

همانطور که گفته شد پایتون یک زبان سطح بالا می باشد، بنابراین به منظور برنامه نویسی سطح سیستمی مانند طراحی درایور یا هسته سیستم عامل انتخاب خوبی نیست. فراخوانی و استفاده از کتابخانه های چند سکویی در پایتون از نظر برنامه نویسی کار عقلانی نیست. شاید بتوان برنامه های پایتون را برای ویندوز، لینوکس و مک پیاده سازی کرد، اما این کار تقریبا سخت است و ممکن است در بعضی موارد به خروجی موردنظر خود دست پیدا نکنید. همچنین به دلیل اینکه پایتون یک زبان برنامه نویسی سریع نیست، در طراحی برنامه های کاربردی که سرعت یکی از مولفه های اصلی آن است، نباید ازpython استفاده کرد.

زبان برنامه نویسی C وزبان برنامه نویسی  C++ برای این منظور مناسب تر هستند.

نوشتهٔ پیشین
استفاده از JSP در طراحی وب
نوشتهٔ بعدی
استفاده از html و css در طراحی وب

مطالب مرتبط

فهرست