زبان برنامه نویسی Scala چیست؟

همین حالا ثبت نام کنید

زبان برنامه نویسی Scala چیست؟

وبلاگ

زبان برنامه نویسی Scala

زبان برنامه نویسی Scala یک زبان برنامه نویسی با هدف کلی است که از برنامه نویسی کاربردی و یک سیستم نوع ایستا قوی پشتیبانی می کند. بسیاری از تصمیمات طراحی Scala به صورت مختصر طراحی شده اند. کد منبع Scala به کد رمز گذاری جاوا وارد شده، به طوری که کد اجرایی حاصل در یک ماشین مجازی جاوا اجرا می شود. اسکالا قابلیت همکاری با زبان برنامه نویسی جاوا را فراهم می کند، به گونه ای که ممکن است کتابخانه هایی که به هر زبان نوشته شده اند به طور مستقیم به کد Scala یا Java مراجعه کنند.

ویژگی ها :

مانند جاوا، زبان برنامه نویسی اسکالا ویژگی هایی دارد که یادآور زبان برنامه نویسی c است و برخلاف جاوا، دارای بسیاری از ویژگی های زبان های برنامه نویسی کاربردی مانند، طرح، استاندارد ML و Haskell است. این سیستم همچنین دارای سیستم نوع پیشرفته ای است که از انواع داده های جبری، کواریانس و تقابل، انواع مرتبه بالاتر (اما نه درجه بالاتر) و انواع بی نام پشتیبانی می کند.

از دیگر مشخصات این زبان موجود در جاوا می توان به اضافه بار اپراتور، پارامترهای اختیاری، پارامترهای نامگذاری شده و رشته های خام اشاره کرد. در مقابل، یکی از ویژگی های جاوا که بررسی شده است استثنائاتی است که به طور بحث برانگیزی اثبات شده است. طراحی  Scala در سال ۲۰۰۱  در لوزان سوئیس توسط مارتین ادرسکی آغاز شد. این کار بعد از کار روی Funnel، یک زبان برنامه نویسی با ترکیبی از ایده های برنامه نویسی کاربردی و شبکه های پتری انجام شد. او پیش از این روی جاوا عمومی و مولف جاوای خورشیدی کار می کرد.

اسکالا

اسکالا

زبان برنامه نویسی Scala پس از انتشار داخلی در اواخر سال ۲۰۰۳، در اوایل سال ۲۰۰۴ بر روی سیستم عامل جاوا منتشر گردید، نسخه ی دوم در مارس ۲۰۰۶ دنبال شد.

در ۱۷ ژانویه سال ۲۰۱۱، تیم Scala برنده اعطای ۵ سال تحقیق پژوهشی بیش از ۲.۳ میلیون از شورای تحقیقات اروپا شد.

پلتفرم ها و مجوزها

زبان اسکالا بر روی پلتفرم جاوا (ماشین مجازی جاوا) اجرا می شود و با برنامه های جاوا موجود سازگار است.  از آنجا که برنامه های اندروید به طور معمول در جاوا نوشته می شوند و از کد رمزگذاری جاوا به کد رمزگذاری دالویک زمانیکه بسته بندی می شوند منتقل می گردند، سازش پذیری برنامه جاوا در Scala به خوبی با توسعه اندروید تطابق می یابد، البته باید خاطر نشان کرد، بیشتر زمانیکه رویکرد کاربردی ترجیح داده می شود.

توزیع نرم افزار مرجع Scala، شامل گردآورنده و کتابخانه ها تحت مجوز Apache منتشر می شوند.

اسکالا چیست

Scala قادر است با داده هایی که به صورت توزیع شده پخش می شوند، کار کند. این دسترسی به تمام منابع موجود و از پردازش داده های موازی پشتیبانی می کند.

اسکالا با هدف کلی، سطح بالا و چند پارادایم است. این یک زبان برنامه نویسی شی گرا خالص است که همچنین از رویکرد برنامه نویسی کاربردی پشتیبانی نمی کند. برنامه های Scala می توانند به کدهای متنی تبدیل شوند و می توانند روی JVM (ماشین مجازی جاوا) اجرا شوند.  Scala مخفف زبان مقیاس پذیر است. این برنامه همچنین اجرای JavaScript را فراهم می کند. این زبان بسیار تحت تاثیر جاوا و برخی زبان های برنامه نویسی دیگر مانند Lisp، Haskell، Pizza  و غیره قرار دارد.

چرا زبان برنامه نویسی Scala ؟

زبان برنامه نویسی Scala دلایل زیادی برای محبوبیت در بین برنامه نویسان دارد. برخی از دلایل عبارتند از:

  • شروع آسان: 
    یک زبان سطح بالا است، بنابراین به سایر زبان های برنامه نویسی محبوب مانند  C،  C، ++ Java نزدیک تر است. بنابراین یادگیری Scala برای هرکس بسیار آسان می شود. برای برنامه نویسان Java ، یادگیری Scala آسان تر است.
  • دارای بهترین ویژگی ها:
    شامل ویژگی های زبان های مختلف مانند C، C++، جاوا و غیره است که باعث می شود این محصول مفیدتر، مقیاس پذیر و پر بار باشد.
  • ادغام نزدیک با جاوا:
    کد منبع زبان برنامه نویسی Scala به گونه ای طراحی شده است که گردآورنده آن می تواند از چارچوب ها، کتابخانه های جاوا و ابزارهای دیگر استفاده کند. پس از تدوین، برنامه های Scala می توانند در JVM اجرا شوند.
  • توسعه برنامه های مبتنی بر وب و دسکتاپ:
    برای برنامه های وب پشتیبانی را با گردآوری به JavaScript ارائه می دهد. به طور مشابه برای برنامه دسکتاپ می توان آن را به برنامه کدگذاری JVM وارد کرد.
  • مورد استفاده شرکت های بزرگ:
    اکثر شرکت های معروف مانند اپل، توییتر، والمارت، گوگل و غیره اکثر کدهای خود را از برخی زبان های دیگر به زبان برنامه نویسی اسکالا منتقل می کنند. به این دلیل که بسیار مقیاس پذیر است و می تواند در پس زمینه استفاده شود.

* نکته: مردم همیشه فکر می کنند که اسکالا یک پسوند جاوا است. اما این درست نیست. این کاملا با جاوا قابل تعامل است. برنامه های Scala بعد از جمع آوری موفقیت آمیز، به پرونده کلاسی تبدیل می شوند که حاوی کد رمزگذاری جاوا است و سپس می تواند روی JVM (ماشین مجازی جاوا) اجرا شود.

زبان برنامه نویسی اسکالا

شروع زبان برنامه نویسی Scala

IDE های مختلف آنلاین مانند GeeksforGeeks IDE ، Scala Fiddle IDE و غیره وجود دارد که می توان بدون اجرای آن برنامه های Scala را اجرا کرد.

برنامه نویسی در Scala:

از آنجا که زبان برنامه نویسی Scala بسیار شبیه به سایر زبانهای پر کاربرد است که به صورت نحوی انجام می شوند ، کدگذاری و یادگیری در Scala ساده تر است.

برنامه ها را می توان در Scala در هر یک از ویرایشگرهای متنی که به طور گسترده استفاده می شود مانند gedit ، Notepad++ و غیره یا در هر یک از ویرایشگران متن نوشت. پس از نوشتن برنامه، فایل را با پسوند sc. یا scala. ذخیره کنید.

برای ویندوز و لینوکس:

قبل از نصب Scala در ویندوز یا لینوکس، باید Development Kit (JDK) یا بالاتر را در سیستم خود نصب کنید. زیرا Scala همیشه یا جاوا ۱.۸  یا بالاتر اجرا می شود.

 

نوشتهٔ پیشین
زبان برنامه نویسی R چیست؟
نوشتهٔ بعدی
زبان برنامه نویسی C++

مطالب مرتبط

فهرست