استفاده از فریم ورک Django در برنامه نویسی پایتون

همین حالا ثبت نام کنید

استفاده از فریم ورک Django در برنامه نویسی پایتون

وبلاگ

فریم ورک Django در زبان پایتون چیست؟

زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان متن باز است که به صورت شیء گرا نیز می باشد. زبان پایتون یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در دنیای تکنولوژی است که غول های بزرگی چون گوگل، یاهو، یوتیوب و دیگر شرکت های پیشرو در فناوری از آن به صورت گسترده استفاده می کنند.

این زبان سطح بالا که به دلیل داشتن نحو ساده و خوانا قابلیت یادگیری ساده ای دارد و کدهای آن به آسانی قابل درک می باشد، کاربردهای فراوانی دارد و یک زبان عمومی محسوب می شود. چرا که در زمینه های زیادی به صورت قدرتمند قابل استفاده است.

طراحی صفحات وب

یکی از کاربردهای زبان برنامه نویسی پایتون، استفاده از آن در طراحی صفحات وب می باشد. طراحی صفحات وب در پایتون با کمک فریم ورک های Django و Flask انجام می شود که در سمت سرور مورد استفاده قرار می گیرند. این فریم ورک ها با در اختیار گذاشتن مجموعه وسیعی از کتابخانه ها و توابع آماده، درک منطق سمت سرور را آسان تر می کند تا بتوان با خیال آسوده برنامه مورد نظر خود را پیاده سازی کرد. به عنوان مثال، ارتباط با دیتابیس و طراحی فایل های HTML که کاربران قادر باشند با کمک مرورگرها به آنها دسترسی داشته باشند، توسط این فریم ورک ها به شکل بهینه تری انجام می شود.

در حال حاضر یکی از ویژگی های زبان برنامه نویسی پایتون قابلیت استفاده از Django می باشد. این فریم ورک ایجاد برنامه های تحت وب را به قدری آسان و شیرین کرده است که محبوبیت آن هر روز بیشتر می شود.

Django یک فریم ورک سطح بالا برای طراحی صفحات وب و برنامه های تحت وب در زبان برنامه نویسی پایتون می باشد که قابلیت کد نویسی با سرعت بالا و پایدار به همراه یک طراحی مناسب را به برنامه نویس ارائه می کند. فریم ورک، مجموعه ای از کامپوننت ها را در اختیار کاربر قرار می دهد که برای طراحی صفحات وب به آنها نیاز است.

ویژگی های Django در زبان پایتون

ویژگی های Django در زبان پایتون

فریم ورک Django مانند تمام فریم ورک های دیگر معماری MVC را پشتیبانی می کند، با این تفاوت که در Django نام این معماری MVT می باشد. معماری MVC متشکل از سه کامپوننت Model، View و Controller می باشد که قسمت Model مربوط به کار با پایگاه داده، بخش View وظیفه نمایش به کاربر و کامپوننت Controller هم به منظور پاسخ به درخواست های کاربر با دو بخش دیگر تعامل دارد.

در فریم ورک Django در زبان برنامه نویسی پایتون نیز معماری MVT با همان مفهوم MVC عمل می کند و تفاوت آنها در این است که TEMPLATE مانند View و View در MVT مانند Controller در MVC عمل می کنند.

Django در زبان پایتون معمولا تنها فریم ورکی می باشد که نسبت به ضعف های جدید منعطف عمل کرده و به حساسیت های جدید واکنش نشان می دهد. تیم توسعه دهنده Django معمولا به سایر فریم ورک ها به منظور ایجاد Patchهای جدید کمک می کند. همین بررسی های مداوم باعث می شود که این فریم ورک از استقامت بالایی برخوردار باشد. این برنامه بیشتر روی ویژگی های جدید و نگرانی هایی که در حوزه برنامه نویسی وجود دارد تمرکز کرده است و در ورژن های جدید به جای هوشمندتر شدن، قدرت تصمیم گیری در آن بیشتر می شود.

معماری MVT در Django

دسترسی به پکیج های فراوان در Django

توسعه دهندگان Django نیز مانند توسعه دهندگان زبان پایتون پکیج ها و ابزارهای زیادی را در اختیار کاربران قرار داده است. به طوری که با تایپ کردن کلمه Django در PYPI، بیش ۴ هزار پکیج کاربردی برای کاربران در دسترس قرار خواهد گرفت. به این ترتیب می توان تقریبا همه امکانات و ویژگی های لازم برای برنامه نویس را در آن پیدا کرد.

فریم ورک Django یک پروژه متن باز است که در مقایسه با سایر پروژه های متن باز، مقالات و تحقیقات زیادی در شروع کار آن ارائه شده است که با گذشت زمان آمار بهتری هم به دست آمده است. همین مستندات ارائه شده در آغاز راه این برنامه، آن را منحصر به فرد می کرد. در اکثر فریم ورک های دیگر به منظور ارائه ماژول ها از سیستم الفبایی استفاده می شد که با وجود قابلیت رجوع سریع، هنگامی که دنبال انجام فعالیت مفید باشید چندان کارساز نیست. با وجود اینکه کیفیت مستند سازی در این فریم ورک ویژگی خاصی محسوب نمی شود، اما یکی از بهترین ها در حوزه برنامه نویسی به شمار می رود.

بنا به گفته اکثر فعالان عرصه برنامه نویسی، زبان پایتون در بخش پشتیبانی دارای یکی از بهترین جوامع توسعه دهندگان است که Django هم از این پشتیبانی برخوردار می باشد. بنیاد نرم افزاری Django یا به اختصار DFS، مدیریت این فریم ورک را بر عهده دارد که دستورالعمل های خاص خود را برای هر فعالیت دارند.

Django بهترین فریم ورک برای طراحی صفحات وب

هدف Django در زبان پایتون این است که به برنامه نویسان در رسیدن از مفهومی ساده به یک پروژه پیچیده در زمان کوتاه کمک کند. این فریم ورک نسبت به فریم ورک های دیگر حافظه کمتری اشغال می کند و فراخوان از پایگاه داده کمتری نیز دارد که باعث شده سرعت بهتری نیز ارائه کند. همچنین توسعه برنامه در Django به کمک کدهای ساده و واضحی که دارد بسیار سریع و موثر انجام می شود. به این ترتیب گزینه مناسبی برای توسعه دهندگان می باشد که در زمینه زمان تحویل پروژه با کمبود مواجه هستند.

برای ساخت هر نوع از وب سایت، از جمله شبکه های اجتماعی، سیستم های مدیریت محتوا و سایت های خبری می توان از Django زبان پایتون استفاده کرد. که این امر انعطاف پذیری بالای این فریم ورک را در طراحی صفحات وب نشان می دهد.

فریم ورک Django در زبان پایتون همچنین دارای امنیت بالایی می باشد. این فریم ورک راهکارهای مناسبی را جهت برقراری امنیت در وب سایت ها ارائه می کند. مانند پیاده سازی روشی امن به منظور مدیریت کاربران به استفاده از نام کاربری و کلمه عبور آنها.

نوشتهٔ پیشین
استفاده از bootstrap در طراحی وب
نوشتهٔ بعدی
استفاده از Ecma script در طراحی وب

مطالب مرتبط

فهرست