کاربرد nodejs در طراحی وب

همین حالا ثبت نام کنید

کاربرد nodejs در طراحی وب

وبلاگ

 در طراحی وب را می توان به عنوان یکی از کاربردی ترین پیشرفت ها در این حوزه دانست. طراحی وب با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت تا پیش از اینکه nodejs ارائه شود تنها به صورت کلاینت محور بود و پس از آن تبدیل به حالتی شده که در محیط سرور بخشی برای اجرای کد های جاوا اسکریپت در نظر گرفته شد.

در واقع می توان گفت nodejs باعث شده یک محیط جاوا اسکریپتی برای موتور اجرای کد های جاوا اسکریپتی به نام V8 در مرورگر کروم ساخته شود. علت به وجود آمدن nodejs برای طراحی وب را می توان کاهش فشار بر سرور در زمان افزایش بازدید و همچنین بهبود عملکرد و افزایش سرعت فرایند های انجام شده تحت وب دانست.

بانک های اطلاعاتی مختلفی می توان بانک اطلاعاتی nodejs مورد استفاده توسعه دهندگان وب قرار بگیرد. یکی از بهترین بانک های اطلاعاتی در این زمینه MongoDB است. اما پس از آن می توان از بانک های اطلاعاتی PostgreSQL، Redis و MySQL نام برد.

یکی از مهم ترین مشخصه های nodejs این است که از اگر شما جزو افرادی هستید که تازه شروع به برنامه نویسی و طراحی وب نموده اید می توانید به آسانی با آن کار نمایید و برنامه های قدرتمند و خوبی با آن بنویسید. افرادی که با کد های جاوا اسکریپت آشنایی دارند می توانند استفاده بهتری از nodejs ببرند زیرا سریع تر می توانند به قابلیت های آن دسترسی پیدا کنند.

nodejs در طراحی وب

به طور کلی nodejs یکی از پلتفرم های بسیار قدرتمندی است که در اختیار برنامه نویسان قرار داده شده و با استفاده از آن می توانند توسعه نرم افزار ها و وب سایت های مورد نظر را به خوبی انجام دهند. نکته ای که در خصوص nodejs باید مد نظر قرار این است که nodejs تنها یک پلتفرم بوده و نباید آن را به عنوان زبان برنامه نویسی و حتی فریم رود معرفی نمود. منظور از پلتفرم را می توان به صورت یک برنامه نیز عنوان نمود. برنامه ای که نصب شده و از طریق جاوا اسکریپت در آن می توانید کد نویسی های مورد نیاز را انجام دهید.

تاریخچه nodejs در طراحی وب و نحوه شروع به کار آن

Nodejs در طراحی وب و شروع ارائه آن به سال ۲۰۰۹ باز می گردد. کسی که این پلتفرم پر کاربرد را ابداع نمود شخصی به نام رایان دال بود. رایان در ایالت کالیفرنیا متولد شده و در رشته ریاضی تحصیل می نمود. رایان جزو افرادی بود که به برنامه نویسی علاقه فراوانی داشت و استعداد فراوانی در این زمینه از خود نشان داد.

شروع کار رایان با زبان برنامه نویسی روبی بود و سپس اقدام به ارائه nodejs نمود. از همان ابتدای کار محدودیتی برای این پلتفرم در نظر گرفته نشده بود و می توانست بر روی همه مرور گر ها اجرا شود. همچنین استفاده از پلتفرم nodejs در تمام سیستم عامل های موجود مانند ویندوز، مک و حتی لینوکس امکان پذیر است.

امروزه شرکت های فراوانی هستند که از Node.js در طراحی وب استفاده می کنند از این میان می توان به نام هایی نظیر لینکدین، مایکروسافت، آی ‌بی ‌ام، نت ‌فلیکس، پی‌ پل، سیسکو و همچنین یاهو اشاره نمود.

"<yoastmark

 

node.js در طراحی وب چه ویژگی هایی دارد؟

nodejs در طراحی وب دارای ویژگی هایی است که باعث شده به عنوان یکی از گزینه های مورد علاقه طراحان و برنامه نویسان وب شناخته شود.  به عنوان مثال استفاده از nodejs در طراحی وب در مقایسه با سایر زبان های برنامه نویسی متداول مانند PHP می تواند سرعت بالاتری داشته باشد.

همچنین نکته مهم دیگری که در خصوص nodejs در طراحی وب باید به آن اشاره نمود موضوع امنیت بالای آن در سرور است. سرعت عملکرد در nodejs در طراحی وب بسیار بالا است به این معنا که زمان پاسخ دهی به درخواست های در node.js در طراحی وب کمتر است. علت این امر این است که nodejs در واقع یک پلتفرم single-threaded و asynchronous می باشد. و در آن شما امکان انجام کار های مختلف به صورت هم زمان را دارید.

در nodejs در طراحی وب برای هر درخواستی که به سرور ارسال می شود یک پروسس خاص شکل نمی گیرد و همین امر موجب می شود حجم زیادی از سرور آزاد بماند و سرعت عملکرد سایت به شکل قابل توجهی بهبود یابد.

یکی دیگر از ویژگی هایی که منجر شده node.js در طراحی وب جایگاه خوبی داشته باشد استفاده از کتابخانه های متن باز است. این کتابخانه ها می تواند برای انجام طراحی و برنامه نویسی سایت به افراد کمک فراوانی کند و با توجه به این که از قبل تعریف شده اند دیگر احتیاجی نیست که برای برخی از موارد اولیه کد نویسی ها توسط خود طراح و برنامه نویس انجام شود.

به طور کلی برای پروژه ها و اهداف مختلفی می توان از nodejs استفاده نمود. به عنوان مثال در خصوص نرم افزار های محدوده خروجی و ورود استفاده از nodejs بهره برد. همچنین اگر شما هدفتان نرم افزار هایی مانند نرم افزار های جریان داده ای، نرم افزار های Real-Time، نرم افزار های تک صفحه ‌ای و نرم افزار های مبتنی بر JASON API باشد می توانید از قابلیت های nodejs استفاده بهینه ببرید. اما بر خلاف مواردی که ذکر شده برای پروژه هایی که در خصوص برنامه های متمرکز بر CPU هستند استفاده از این پلتفرم چندان توصیه نمی شود.

مزیت ها و محدودیت های nodejs در طراحی وب

حال که با ویژگی ها و مشخصات node.js در طراحی وب آشنا شدیم لازم است مزیت ها و محدودیت های این پلتفرم را نیز بشناسیم.

مزیت های nodejs در طراحی وب

  • امکان پاسخگویی به کاربران با تعداد زیاد
  • متن باز بودن nodejs
  • افزایش سرعت عملکرد سایت هایی که از nodejs استفاده می کنند.
  • قابلیت پشتیبانی از Caching
  • کاهش زمان پاسخگویی به درخواست ها در nodejs در طراحی وب
  • امکان استفاده در سیستم عامل های مختلف و سازگاری با آن ها
  • به آسانی می توان آن ها بر روی سرور و یا VPS راه اندازی نمود.

معایب nodejs در طراحی وب

  • وابستگی به برنامه نویس به دلیل عدم دسترسی به کتابخانه های استاندارد
  • استفاده از استاندارد های مختلف و پراکنده برای نوشتن کد ها
  • عدم پشتیبانی بسیاری از هاست های اشتراکی از nodejs

نوشتهٔ پیشین
استفاده از html و css در طراحی وب
نوشتهٔ بعدی
استفاده از jquery در طراحی وب

مطالب مرتبط

فهرست