کاربرد و ویژگی های برنامه نویسی پایتون

همین حالا ثبت نام کنید

کاربرد و ویژگی های برنامه نویسی پایتون

وبلاگ

برنامه نویسی پایتون یکی از زبان های سطح بالا می باشد که به صورت متن باز است. این زبان، یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی می باشد که در بین برنامه نویسان و کارشناسان دنیای برنامه نویسی بسیار محبوب است.

ساختار نحوی زبان پایتون بسیار ساده و روان است و کدهای نوشته شده به این زبان به سادگی قابل خواندن و درک کردن هستند. کاربرد پایتون در زمینه های زیادی از حوزه های تکنولوژی می باشد که این موضوع پایتون را به یک زبان عمومی تبدیل کرده است.

همانطور که گفته شد، برنامه نویسی پایتون یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی حال حاضر دنیای فناوری می باشد و محبوبیت زیادی هم دارد. به طوری که از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۶ و در مدت ۵ سال پی در پی عنوان محبوب ترین زبان برنامه نویسی جهان را به خود اختصاص داده است.

برنامه نویسی پایتون در مقایسه با زبان های دیگری همچون جاوا و php از خوانایی بالایی برخوردار است و بهره وری زیادی هم دارد که باعث شده توسعه دهندگان فراوانی را به سمت خود جذب کند.

زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان با قدمت زیاد می باشد، اما در طول این مدت از کار نیفتاده و همچنان با قدرت به کار خود ادامه می دهد و به خوبی پاسخگوی نیازهای کاربران می باشد.

زبان برنامه نویسی پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون

 

موارد کاربرد زبان برنامه نویسی پایتون

زبان پایتون یک زبان شیءگرا و چند منظوره است که در بسیاری از زمینه ها از جمله طراحی صفحات وب و سایت های پویا، ساخت برنامه های دسکتاپ و استفاده در علم داده کاربرد دارد. اما مهمترین کاربرد پایتون به نوشتن اسکریپت و خودکار سازی آن برمی گردد. اما کاربرد پایتون فقط به عنوان جایگزینی برای اسکریپ های شل و یا فایل های دسته ای عمل نمی کند، چرا که به کمک ابزارهایی مانند salt و Ansible به منظور تعامل با مرورگرهای وب، پیکربندی سیستم و برنامه های گرافیکی از زبان پایتون استفاده کرد.

پایتون این امکان را به توسعه دهندگان نرم افزار می دهد که هم برنامه های کنسولی و هم برنامه های گرافیکی را با این زبان طراحی و اجرا کنند. زبان برنامه نویسی پایتون به تنهایی توانایی ایجاد فایل باینری از یک اسکریپت را ندارد، اما به کمک پکیج هایی مانند cx_Freeze یا PyInstaller این نقص را برطرف کرده است.

در سال های اخیر انجام پروسه تجزیه و تحلیل داده ها در دنیای فناوری اطلاعات پیچیدگی زیادی پیدا کرده است. این پیچیدگی باعث شده است که زبان پایتون و بعد از آن، زبان R از مهمترین زبان های کاربردی در این زمینه به شمار روند.از آنجایی که زبان پایتون محبوبیت بالایی در برنامه نویسی دارد، کتابخانه های گسترده ای در ارتباط با یادگیری ماشین و علم داده جهت استفاده در زبان پایتون ارائه شده اند.

کاربرد پایتون در ارتباط با وب سرویس ها

زبان برنامه نویسی پایتون با استفاده از کتابخانه های فراوان در زمینه وب، بهترین و ساده ترین راهکارها را جهت طراحی توابع REST و یا سایت های داده محور که پر از اطلاعات هستند را در اختیار طراحان صفحات وب قرار می دهد. REST نوعی معماری وب سرویس می باشد که از پروتکل http به منظور انتقال داده ها بین کلاینت و سرور بهره می برد. در نگارش های جدید زبان پایتون، سایت ها می توانند چندین هزار درخواست را در هر ثانیه با کمک کتابخانه های مناسبی که به کار رفته اند مدیریت کنند.

گزارش های ارائه شده از سایت Tiobe در سال ۲۰۱۷ نشان دهنده این است که میزان کاربرد پایتون در بین ۵ زبان برتر دنیای برنامه نویسی قرار دارد.

کاربرد پایتون در Metaprogramming نیز مشهود است. Metaprogramming یعنی طراحی برنامه ای که در زمان اجرا می تواند فعالیت های خواندن، تحلیل و ایجاد برنامه های دیگر و همچنین خود را مدیریت کند. در زبان پایتون همه چیز به عنوان یک شیء در نظر گرفته می شود. این امر باعث می شود پایتون بتواند کدها را به صورت کارآمدتری ایجاد کند و برنامه ها قابلیت دستکاری در توابع خود را داشته باشند.

علاوه بر این موارد، زبان برنامه نویسی پایتون این قابلیت را دارد که کدهای مختلف در کنار هم چسبانده شوند. این روش در علم داده و یادگیری ماشین کاربرد زیادی دارد.

کاربرد زبان برنامه نویسی پایتون

کاربرد زبان برنامه نویسی پایتون

 

ویژگی های زبان پایتون

اولین و مهمترین ویژگی زبان پایتون یادگیری آسان آن می باشد. نظر اکثر برنامه نویسان حرفه ای این است که یادگیری زبان پایتون از تمام زبان های برنامه نویسی دیگر راحت تر است.

با پایتون می توان با نوشتن کدهای کمتر، کارهای بیشتری را انجام داد. سادگی و خوانایی بالای پایتون این امکان را به کاربر می دهد که با نوشتن خطوط کمتر کد، کارهای بیشتری را انجام دهد.

برای افرادی که تازه به دنیای برنامه نویسی وارد شده اند، شروع با پایتون بهترین گزینه است. از آنجایی که پایتون یک زبان شیءگرا است و این شیءگرایی با دیگر زبان های برنامه نویسی مانند برنامه نویسی C و جاوا نیز سازگار است، با تسلط بر زبان پایتون می توان سایر زبان های برنامه نویسی را هم یاد گرفت.

این ویژگی پایتون که با نوشتن کدهای کمتر می توان کارهای بیشتری انجام داد، باعث می شود بتوان نمونه های اولیه و ایده های خود را با سرعت بیشتری ایجاد کرد.

پایتون دارای ورژن های مختلفی است که می توانند با زبان های برنامه نویسی دیگر تعامل داشته باشند. مانند سی پایتون که با زبان C پیاده سازی می شود و یا جی پایتون که با زبان جاوا پیاده سازی می شود.

زبان پایتون، منابع وسیعی را در اختیار کاربران قرار می دهد که این منابع به صورت مرتب در حال به روز رسانی هستند و باعث می شوند تمام نیازهای برنامه نویسی را برطرف کنند. علاوه بر این منابع متعدد، کتابخانه های زیادی هم در اختیار کاربر قرار می گیرد که به موجب آن برنامه های متعدد و فراوانی با زبان پایتون طراحی و پیاده سازی شوند.

همچنین، این زبان برنامه نویسی حاوی یک فریم ورک است که به برنامه نویس این امکان را می دهد که کدهای خود را تست کرده تا مطمئن شود همان گونه که انتظار دارد عمل کنند.

 

نوشتهٔ پیشین
کاربرد زبان پایتون در علم داده
نوشتهٔ بعدی
بررسی کاربرد فریم­ورک Vue.js در برنامه نویسی وب

مطالب مرتبط

فهرست