زبان برنامه نویسی Ruby چیست؟

همین حالا ثبت نام کنید

زبان برنامه نویسی Ruby چیست؟

وبلاگ

زبان برنامه نویسی Ruby یک زبان برنامه نویسی سطح بالا، تفسیر شده است. در اواسط دهه ۱۹۹۰ توسطYukihiro “Matz” Matsumoto در ژاپن طراحی و ساخته شد. Ruby به طور پویایی تایپ می شود و از مجموعه اطلاعات زاید استفاده می کند.  از چندین الگوی برنامه نویسی، از جمله برنامه نویسی رویه ای ، شی گرا و عملکردی پشتیبانی می کند. بر طبق گفته ی خالق آن، زبان برنامه نویسی روبی تحت تاثیر برنامه های Perl،  Smalltalk، Eiffel، Ada، Basic، و Lisp می باشد.

زبان برنامه نویسی Ruby چیست؟

زبان برنامه نویسی روبی

زبان برنامه نویسی روبی

 

مفهوم اولیه

ماتسو موتو گفته است که ایده زبان Ruby در سال ۱۹۹۳ به ذهن متبادر شده است. وی در یک پست در سال ۱۹۹۹ برخی از ایده های اولیه خود را راجب این زبان شرح می دهد:

من در حال صحبت با همکارم در مورد احتمال یک زبان نوشتاری متن گرا بودیم. من زبان برنامه نویسی Perl را می شناختم (Perl4 و نه Perl5) ، اما من آن را دوست نداشتم، زیرا بوی زبان اسباب بازی داشت (هنوز هم وجود دارد). زبان شی گرا بسیار امیدوارکننده به نظر می رسید. من آن زمان زبان برنامه نویسی پایتون را می شناختم. اما آن را دوست ندارم، زیرا فکر نمی کردن یک زبان شی گرا باشد- به نظر می رسد ویژگی های oo به این زبان افزودنی هستند. من به مدت ۱۵ سال به عنوان یک دیوانه زبان و طرفدار oo، واقعا یک زبان اسکریپت نویسی شی گرا و با کاربرد آسان می خواستم. من به دنبالش بودم اما نمی توانستم یکی را پیدا کنم. بنابراین تصمیم گرفتم آنرا درست کنم.

ماتسو موتو طراحی زبان برنامه نویسی Ruby را به عنوان یک زبان ساده Lisp در هسته خود توصیف می کند، با یک سیتم شی مانند Smalltalk، بلوک هایی با الهام از توابع مرتبه بالاتر و ابزار کاربردی مانند زبان برنامه نویسی Perl را طراحی می کند.

 

زبان برنامه نویسی Ruby چیست

نام زبان برنامه نویسی Ruby

نام زبان برنامه نویسی Ruby در طی یک گفتگوی آنلاین بین ماتسو موتو و کیجو ایشیتسوکا در تاریخ ۲۴ فوریه ۱۹۹۳، پیش از آنکه هیچ کد برای این زبان نوشته نشده باشد، نشات گرفته است. در ابتدا دو نام مطرح شد: “Ruby” به معنی یاقوت و “Coral” به معنی مرجان. ماتسو موتو در نامه الکترونیکی بعدی به ایشیسسو کا دومی را انتخاب کرد. ماتسو موتو بعدا عاملی را در انتخاب نام “Ruby” ذکر کرد- این سنگ زایشی یکی از همکارانش بود.

انتشار اول

اولین نسخه عمومی Ruby در گروه های خبری داخلی ژاپن در ۲۱ دسامبر ۱۹۹۵ اعلام شد. پس از آن، سه نسخه دیگر از Ruby در دو روز منتشر شد. این نسخه همزمان با راه اندازی لیست پستی به زبان ژاپنی Ruby بود که اولین لیست پستی این زبان جدید بود.

در حال حاضر در این مرحله از توسعه، بسیاری از ویژگیهای آشنا در نسخه های بعدی Ruby از جمله طراحی شی گرا، درجه بندی، میکسین ها، تکرارشونده ها، دریچه ها و جمع آوری مواد اضافه وجود داشت.

نسخه های زبان برنامه نویسی روبی

نسخه های اولیه

پس از انتشار زبان برنامه نویسی Ruby در سال ۱۹۹۵، چندین نسخه پایدار از Ruby در سال های بعد منتشر شد:

  • Ruby 1/. : 25 دسامبر سال ۱۹۹۶
  • Ruby 2/1 :  دسامبر سال ۱۹۹۸
  • Ruby 4/1 : اوت سال ۱۹۹۹
  • Ruby 6/1 : سپتامبر سال ۲۰۰۰
  • در سال ۱۹۹۷، اولین مقاله درباره Ruby در وب منتشر شد. در همان سال، ماتسو موتو توسط netlab.jp استخدام شد تا روی زبان برنامه نویسی Ruby به عنوان یک توسعه دهنده تمام وقت کار کند.
  • در سال ۱۹۹۸، بایگانی Ruby Application توسط Matsumoto به همراه یک صفحه اصلی انگلیسی ساده برای برنامه نویسی Ruby راه اندازی شد.
  • در سال ۱۹۹۹، اولین لیست پستی مکالمه به زبان انگلیسی آغاز شد که نشانگر علاقه روزافزون به این زبان در خارج از ژاپن بود.

در همین سال، ماتسو موتو و کیجو اشیتسوکا اولین کتاب را با عنوان Ruby The Scriptting Language Ruby نوشتند. ۲۰ کتاب زبان برنامه نویسی روبی به زبان ژاپنی منتشر شده است. در سال ۲۰۰۰، از برنامه پایتون در ژاپن محبوب تر شد. در سپتامبر سال ۲۰۰۰، زبان انگلیسی برنامه نویسی Ruby چاپ شد، که بعدا آزادانه در دسترس عموم قرار گرفت، و این باعث شد که برنامه نویسی Ruby در میان انگلیسی زبانان گسترش یابد. در اوایل سال ۲۰۰۲ لیست پستی  مکالمه به  زبان انگلیسی پیام های بیشتری از لیست Ruby به زبان ژاپنی دریافت می کرد و نشان دهنده محبوبیت روزافزون این زبان در دنیای غیر ژاپنی بود.

فلسفه زبان برنامه نویسی Ruby

ماتسوموتو گفته است که Ruby با رعایت اصول طراحی رابط کاربری خوب، برای بهره وری و سرگرمی برنامه نویس طراحی شده است. در گفتگوی Google Tech در سال ۲۰۰۸، ماتسوموتو  در ادامه اظهار داشت:

امیدوارم Ruby را یاری کند تا به هر برنامه نویس در جهان کمک کند تا تولید کننده باشد، و از برنامه نویسی لذت ببرد و خوشحال باشد. این هدف اصلی روبی است”. وی تاکید می کند که طراحی سیستم به جای نیاز به رایانه، نیازهای انسانی را تاکید می کند.

اغلب افراد به ویژه مهندسان کامپیوتر، روی ماشین ها تمرکز می کنند. آن ها فکر می کنند، “با انجام این کار دستگاه سریع کار می کند. با انجام این کار، ” آن ها روی ماشین ها تمرکز می کنند. اما در حقیقت ما باید بر انسان تمرکز کنیم، در مورد چگونگی مراقبت انسان از انجام برنامه نویسی یا کار با استفاده از ماشین آلات ما استاد هستیم آن ها بردگان هستند.

گفته می شود که زبان برنامه نویسی Ruby از اصل کمترین حیرت پیروی می کند، بدین معنی که زبان باید به گونه ای رفتار کند که سردرگمی را برای کاربران با تجربه به حداقل برساند. ماتسوموتو گفته است که هدف اصلی طراحی او ایجاد زبانی بود که خود او از آن استفاده می کرد یعنی به حداقل رساندن کار برنامه نویس و سردرگمی احتمالی.

او گفته است که او اصل کمترین حیرت را در طراحی Ruby اعمال نکرده است، اما با این وجود این عبارت با زبان برنامه نویسی Ruby ارتباط نزدیکی داشته است. این عبارت خود باعث تعجب شده است.

همچنین بخوانید : 

زبان برنامه نویسی Go چیست؟

دوره سیسکو

 

 

فهرست