زبان برنامه نویسی پرل (Perl) چیست؟

همین حالا ثبت نام کنید

زبان برنامه نویسی پرل (Perl) چیست؟

وبلاگ

زبان برنامه نویسی پرل عمومی، تفسیری و پویا است. پرل به پرل ۵ اشاره دارد، اما از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ به طراحی مجدد زبان خواهرش، پرل ۶ نیز اشاره داشته است، اگرچه perl رسما مخفف کلمه کلیدی نیست، اصطلاحات متفاوتی در استفاده از آن وجود دارد، از جمله ” استخراج عملی و زبان گزارش دهی”.  

زبان Perl در ابتدا توسط لری وال در سال ۱۹۸۷ به عنوان یک زبان برنامه نویسی با هدف کلی یونیکس ساخته شد تا پردازش گزارش آسانتر شود. از آن زمان تاکنون، دستخوش تغییرات و بازنگری های بسیاری شده است. برنامه راکو که به عنوان طراحی مجدد پرل ۵ در سال ۲۰۰۰ آغاز شد، سرانجام به یک زبان جداگانه تکامل یافت. هر دو زبان به طور مستقل توسط تیم های مختلفی توسعه می یابند و لیبرال ایده های یکدیگر را قرض می گیرند.

زبان برنامه نویسی پرل (Perl) از چه زبان هایی استفاده می کند؟

پرل از سایر زبان ها از جمله زبان برنامه نویسی C ، اسکریپت AWK ،Shell  (sh)و sed استفاده می کنند. آن ها امکانات پردازش متن را بدون محدودیت طول دلخواه داده ها در بسیاری از ابزارهای خط فرمان معاصر یونیکس ، فراهم می کنند تا دستکاری پرونده های متنی را تسهیل کنند. این زبان در اواخر دهه ۱۹۹۰ به عنوان یک زبان برنامه نویسی CGI محبوبیت گسترده ای پیدا کرد، که تا حدودی به علت بیان منظم و توانایی های تجزیه ای رشته ای بی نظیرش بود.

علاوه بر Perl5 ، CGI برای مدیریت سیستم، برنامه نویسی شبکه، امور مالی، بیو انفورماتیک و سایر کاربردها مانند GUI استفاده می شوند.

برای شروع برنامه Perl باید درک کنیم که پرل به خودی خود یک زبان برنامه نویسی نیست، بلکه گروهی از زبان های برنامه نویسی است که تفسیر و پویا هستند. خانواده پرل شامل Perl5 و Perl6 هستند و توسعه هر دو زبان مستقل از یکدیگر صورت می گیرد. در حالی که گفته می شود Perl مخفف کلمه نیست، برخی از آن به عنوان “استخراج عملی و زبان گزارش دهی” یاد می کنند.

این ویژگی ویژگی های زبان هایی مانند C را با توانایی پوسته اسکریپت در اجرای مجموعه های بزرگ از دستورات تکمیل می کند.همچنین دارای عناصر awk و sed است که عمدتا در اسکریپت خط فرمان برای دستکاری متن استفاده می شود. با این حال، پرل یک زبان برنامه نویسی تفسیر شده است.

زبان برنامه نویسی پرل (Perl)

کدی که در Perl نوشته شده است به کد رمزگذاری وارد می شود. هنگام اجرای برنامه، کد رمزگذاری در دستورالعمل دستگاه تبدیل می شود. این ویژگی اجرا و ارزیابی برنامه های Perl را برای برنامه نویسان آسانتر می کند و بسیار متنوع می باشد. این قابلیت برای جذب کاربرانی بود که در نوشتن کد کافی نبودند یا فقط به راحتی کد نویسی را وارد می کنند.

یکی از چالش های دهه ۱۹۹۰  رشد جهانی وب و حجم زیادی از اطلاعات مبتنی بر متن در آن دوره بود. پرل به عنوان یکی از زبان هایی که قابلیت دستکاری متن را دارد و در حال توسعه سریع است، در انجام وظیفه مورد نظر مناسب بود. در نتیجه این یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی وب در خارج از کشور بود، حتی از آن به عنوان “نوار شبکه” یاد می شود.

افول Perl

با این حال، با ظهور برنامه پایتون به عنوان یک جانشین، زبان perl سقوط کرد. یکی از مشکلاتی که با آن روبرو بود این بود که اسکریپت های ساخته شده در پرل اغلب کثیف هستند و به اندازه پایتون مشخص نیستند. یکی از شعارهای زبان برنامه نویسی پرل (Perl) این بود که بیش از یک راه برای انجام آن وجود دارد. برخلاف برنامه پایتون که بیشتر اوقات شما را به سمت راه حل هدایت نمی کند.

زبان برنامه نویسی پرل

چرا Perl ؟

نسبت به برنامه پایتون چنین مزیت هایی را ارائه می دهد:

  • سرعت:  برای بسیاری از کارها سریعتر از برنامه پایتون و قدرتمندتر است.
  • تک خط: دارای کلیدهای میانبر است که به شما امکان می دهد اسکریپ های سریع را بنویسید.
  • عبارات منظم: آن ها نوع داده ای از کلاس اول هستند نه یک افزودنی. این به این معنی است که می توانید مانند سایر شی کلاس اول، آن ها را به صورت برنامه ای دستکاری کنید.

به طور خاص برای پردازش متن طراحی شده است. قابلیت پردازش متن داخلی، زبان برنامه نویسی پرل (Perl) را به عنوان زبان برنامه نویسی سمت سرور استفاده می کند. توسعه دهندگان وب می توانند از  آن هم برای پردازش متن و هم برای دستکاری استفاده کنند. همچنین، رابط ادغام بانک اطلاعاتی ارائه شده توسط Perl از چندین سیستم مدیریتی پایگاه داده ارتباطی (RDMBS) استفاده می کند-PostgreSQL، Sybase، MySQL و ORACLE. در کل، زبان پرل (Perl) ممکن است مثل گذشته محبوب نباشد، اما حضور آن را نمی توان نادیده گرفت.

برنامه نویسی perl

نماد شتر

برنامه نویسی پرل (Perl)، که توسط O Reilly Media منتشر شده است، تصویری از یک شتر تندرو را روی جلد نشان می دهد و معمولا “کتاب شتر” نام دارد. این تصویر ازشتر سمبل غیر رسمی perl و همچنین یک نماد عمومی هکر تبدیل شده است، که روی تی شرت ها و سایر موارد پوشاک ظاهر می شود.

نماد پیاز

لوگوی پیاز که توسط بنیاد Perl استفاده شده است. بنیاد دارای نماد جایگزین، (پیاز) است که آن را به شرکت های تابعه خود، PerlMonks، Perl Mongerls، Perl.org و دیگران مجوز می دهد. این نماد یک اثر بصری روی پیاز مروارید است.

نوشتهٔ پیشین
زبان برنامه نویسی Swift چیست؟
نوشتهٔ بعدی
کاربرد Kotlin در تولید برنامه موبایل چگونه می باشد؟

مطالب مرتبط

فهرست