آیا زبان برنامه نویسی Rust بهترین زبان برنامه نویسی است؟

همین حالا ثبت نام کنید

آیا زبان برنامه نویسی Rust بهترین زبان برنامه نویسی است؟

وبلاگ

زبان برنامه نویسی Rust یک زبان برنامه نویسی سیستم چند پارادایم است  که بر ایمنی ، به خصوص همزمانی ایمن متمرکز می باشد.  از لحاظ مصنوعی شبیه  به برنامه نویسی C ++ است ، اما به منظور حفظ ایمنی بهتر حافظه در عین حفظ عملکرد بالا طراحی شده است. زبان برنامه نویسی راست ابتدا توسط گریدون هوار در تحقیقات موزیلا ، با کمک های دیو هرمان ، برندان آیچ و دیگران طراحی شد. طراحان ضمن نوشتن طرح Servo یا موتور مرورگر  و مولف Rust ، زبان را تصحیح کردند. مولف یا گردآورنده، نرم افزار رایگان و منبع باز دوگانه دارای مجوز تحت مجوز MIT و آپاچی مجوز ۲.۰ می باشد.

زبان برنامه نویسی راست

آیا زبان برنامه نویسی Rust بهترین زبان برنامه نویسی است؟

در طی هر مکالمه در مورد بهترین زبان های برنامه نویسی امروز ،  Rust ظاهر خواهد شد. پر کاربردترین زبان برنامه نویسی امروز چیست؟ البته این قابل بحث است ، اما من فکر می کنم که زبان برنامه نویسی راست ممکن است این عنوان را کسب کند. هر وقت صحبت های برنامه نویسان را می شنوم که در مورد بهترین زبان های برنامه نویسی موجود صحبت می کنند ، معمولاً این زبان بخشی از مکالمه آن ها است.

درست است ، زبان برنامه نویسی Rust فقط در رتبه ۳۳ در فهرست TIOBE از زبانهای برتر برنامه نویسی قرار دارد. اما Rust در لیست “دوست داشتنی ترین” زبان ها و بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری قرار می گیرد ، به خاطر “تغییر روشی که در مورد برنامه نویسی فکر می کنیم” زبان Rust این عنوان را دریافت می کند.

 Rust این سؤالها را ایجاد می کند: چرا مردمان اینقدر در موردش هیجان زده هستند؟ آیا واقعاً منحصر به فرد است یا اینکه بیش از حد فراتر رفته است؟

بررسی اجمالی زبان Rust

توسعه زبان برنامه نویسی Rust از اواسط دهه ۲۰۰۰ آغاز شد. با این حال ، تا سال ۲۰۱۵ تا این اندازه پر طرفدار نبوده است و تنها در دو سال گذشته است که به یک موضوع داغ در بین برنامه نویسان تبدیل شده است.

زبان های برنامه نویسی

اولین باری که به کد  Rust نگاه می کنید ، ممکن است فکر کنید که به دنبال برنامه C یا C ++ هستید. به طور مصنوعی ، زبان برنامه نویسی راست  بسیار شبیه به این زبانها است. و این یک زبان کامپایل شده است ، که باعث می شود آن را برای توسعه دهندگان که قبلاً برای کار با C یا C ++ کار می کردند نیز آشنا باشد.

اما این ویژگی ها برای توضیح کافی نیستند. برای این کار ، شما باید به ویژگی هایی که زبان برنامه نویسی Rust با C ، C ++ و سایر زبانهای محبوب متفاوت است نگاه کنید:

ویژگی های امنیتی

احتمالاً بزرگترین نقطه فروش زبان برنامه نویسی Rust این است که برای کاهش آسیب پذیری های امنیتی در داخل برنامه ها طراحی شده است. این امر در درجه اول با عدم دسترسی برنامه نویسان به نوشتن انواع کدی که منجر به آسیب پذیری های مربوط به حافظه می شوند ، از قبیل اشاره گرهای تهی و نشانگرهای آویز ، این کار را انجام می دهد.

بنابراین ، وقتی مردم می گویند زبان راست یک زبان برنامه نویسی ایمن تر است ، به این دلیل نیست که با جادویی مانع از سوءاستفاده ها می شود. منافع امنیتی زبان برنامه نویسی Rust واقعاً در طراحی ویژگی هایی که باعث می شود در مرحله اول نوشتن کد ناامن برای توسعه دهندگان سخت تر باشد ، کم رنگ می شود.

برنامه نویسی Rust

به راحتی می توان فهمید که چرا توسعه دهندگان از مزایای امنیتی  Rust در دنیای امروز جشن می گیرند ، جایی که هر برنامه نویسی می خواهد نویسنده نرم افزار در زیر نقض بزرگ داده بعدی باشد.

پشتیبانی همزمان

ویژگی دیگری که زبان برنامه نویسی Rust را از زبانهایی مانند C و C ++ جدا می کند ، این است که از همزمانی پشتیبانی داخلی ساخته است. همزمان بودن ، که امکان اجرای بخش های مختلف یک برنامه را به طور همزمان می دهد ، در محیط های کاربردی مدرن که از معماری میکرو سرویس ها برای ساختن برنامه هایی که از چندین سرویس کوچک تشکیل شده است ، به ویژه مهم شده است.

سایر زبانهای مدرن امروزی ، مانند زبان برنامه نویسی Go و زبان برنامه نویسی C# ، از همزمانی نیز پشتیبانی می کنند. زبان برنامه نویسی  Rust  از این نظر بی نظیر نیست. اما این مزیت را نسبت به سایر زبانهایی که با نحو قابل مقایسه هستند ، به مزیت می دهد.

تنظیم آسان برای محیط های برنامه نویسی

شاید ویژگی دیگری که باعث محبوبیت می شود این واقعیت است که تنظیم سریع و آسان برنامه ای برای ایجاد زبان برنامه نویسی Rust ، توسعه و شروع برنامه نویسی بسیار سریع و آسان است. می توانید با یک بارگیری ساده ، از این زبان برنامه نویسی استفاده کنید تا یک محیط زبان برنامه نویسی Rust را فعال کرده و اجرا کنید.

به علاوه ، تنظیمات Rust تقریباً مشابه با استفاده از Windows ، Linux یا MacOS است.

این باعث می شود این زبان از زبان هایی مانند C و Java متفاوت باشد ، جایی که تنظیم محیط بیشتر به بستر سیستم عامل شما استفاده می کند. زبان برنامه نویسی Rust، C و C ++ را مدرن می کند از منظر ویژگی های ذکر شده در بالا ، در اصل یک نسخه مدرن از برنامه C و C ++ است. به طور مشابه ای از این زبانها استفاده می کند.

با این وجود ، زبان برنامه نویسی Rust روشهای رمزگذاری ایمن تری را اعمال می کند ، پشتیبانی همزمان را ارائه می دهد و تنظیم آن ساده تر است ، مهم نیست که از کدام سیستم عامل استفاده می کنید. اینها همه ویژگی هایی است که به ویژه برای توسعه دهندگان در دنیای امروز جذاب است ، جایی که امنیت ، خدمات میکروسرویس و آگاهی شناسی سیستم عامل در اولویت قرار دارند.

 آینده زبان برنامه نویسی  Rust

در حال حاضر ، ذهنیت اطراف این زبان احتمالاً بسیار بیشتر از سهم برنامه های دنیای واقعی است که در واقع از طریق  Rust  نوشته شده اند. در حالی که تعداد نسبتاً خوبی از برنامه های زبان Rust در خارج وجود دارد ، بیشتر ما فقط از تعداد معدودی شنیده ایم.

Rust یک راه طولانی برای گستردگی توسعه برنامه های روزمره دارد ، و موارد بسیار کمتری مانند برنامه نویسی سیستم عامل. با این وجود ، غیرقابل انکار است که  دارای هواداران مشتاق زیادی در جوامع توسعه یافته است.

نوشتهٔ پیشین
آشنایی با سکوهای پردازشی توزیع شده داده های جریانی در محیط کلان داده
نوشتهٔ بعدی
زبان برنامه نویسی Swift چیست؟

مطالب مرتبط

فهرست