زبان برنامه نویسی Swift چیست؟

همین حالا ثبت نام کنید

زبان برنامه نویسی Swift چیست؟

وبلاگ

زبان برنامه نویسی Swift در مورد زبان برنامه نویسی اپل می باشد. یک زبان برنامه نویسی چند منظوره کلی است که توسط Ios، Linux، tvOS، watchOS، macOS، iPadOS ایجاد شده است. زبان Swift برای کار با چهارچوب های Apple Cocoa و Cocoa Touch و بدنه بزرگ کد Objective-C موجود برای محصولات اپل طراحی شده است.

زبان برنامه نویسی Swift چیست؟

اپل قصد داشت زبان برنامه نویسی سوئیفت را برای پشتیبانی از بسیاری از مفاهیم اصلی مرتبط با Objective-C ، به ویژه اعزام پویا ، برنامه های گسترده دیررس ، برنامه نویسی گسترده و ویژگی های مشابه ، اما با روشی “ایمن تر” ، گرفتن اسکن از نرم افزارها آسان تر نماید. برنامه نویسی Swift دارای ویژگی هایی است که به برخی از خطاهای برنامه نویسی رایج  اشاره می کند.

از مفهوم توسعه پروتکل پشتیبانی می کند ، یک سیستم توسعه پذیری که می تواند برای انواع ، خطوط و کلاس ها اعمال شود ، که اپل به عنوان یک تغییر واقعی در پارادایم های برنامه نویسی آنها را به عنوان “برنامه نویسی پروتکل گرا” معرفی می کند.

تاریخچه زبان برنامه نویسی Swift

توسعه زبان برنامه نویسی Swift در ژوئیه سال ۲۰۱۰  توسط کریس لاتنر با همکاری نهایی بسیاری از برنامه نویسان دیگر اپل آغاز شد.

زبان برنامه نویسی Swift چیست؟

ایده های زبان را از Rust ، Objective-C ، CLU ، C ، Python ، Ruby ، Haskell و خیلی موارد دیگر برای لیست کردن گرفت. در تاریخ ۲ ژوئن سال ۲۰۱۴  ، برنامه جهانی توسعه دهندگان کنفرانس (WWDC)  اولین اپلیکیشن را که با زبان برنامه نویسی Swift نوشته شده بود منتشر کرد.

  نسخه بتا از سوئیفت برای توسعه دهندگان ثبت نام شده اپل در این کنفرانس منتشر گردید، اما شرکت اپل قول نداده بود که نسخه نهایی با نسخه آزمایشی سازگار باشد. اپل در نظر داشت مبدل های کد منبع را در صورت نیاز برای انتشار کامل در دسترس قرار دهد.  همچنین زبان Swift ، کتابچه راهنمای ۵۰۰ صفحه ای رایگان  در WWDC منتشر گردید و در فروشگاه iBooks و وب سایت رسمی موجود می باشد.

  • Swift 1.1 در ۲۲ اکتبر سال۲۰۱۴ همراه با راه اندازی Xcode 6.1 منتشر گردید.
  • Swift  ۱.۲ در ۸ آوریل سال ۲۰۱۵ همراه با Xcode 6.3 منتشر شد.
  • Swift 2.0  در WWDC  در سال ۲۰۱۵ منتشر گردید و در ۲۱ سپتامبر سال ۲۰۱۵ برای انتشار برنامه ها در فروشگاه App در دسترس همگان قرار گرفت.
  • Swift  ۳.۰ در ۱۳ سپتامبر سال ۲۰۱۶ منتشر شد.
  • Swift  ۴.۰ در ۱۹ سپتامبر سال ۲۰۱۷ منتشر شد.
  • Swift  ۴.۱ در ۲۹ مارس سال ۲۰۱۸ منتشر شد.

زبان برنامه نویسی Swift

  مقام اول را برای محبوب ترین زبان برنامه نویسی در Stack Overflow Developer Survey  سال ۲۰۱۵ و مقام دوم را در سال ۲۰۱۶ کسب کرد.

در تاریخ ۳ دسامبر سال ۲۰۱۵ ، زبان برنامه نویسی  Swift با پشتیبانی کتابخانه ها ، اشکال زدایی و مدیر بسته تحت مجوز Apache 2.0 با مجوز Runtime Library Exception  و Swift.org برای میزبانی پروژه ایجاد شد. کد منبع در GitHub مورد پذیرش قرار می گیرد ، جایی که دریافت کد برای هر کسی آسان است ، خود آن را بسازد و حتی درخواست هایی را برای کمک به کد در پروژه ایجاد نماید.

در دسامبر سال ۲۰۱۵ ، IBM وب سایت Swift Sandbox خود را آغاز کرد ، که به توسعه دهندگان امکان می دهد کد زبان برنامه نویسی  Swift خود را در یک صفحه نوشته و در دیگری خروجی را نمایش دهند.

در طول سال ۲۰۱۶  WWDC، اپل یک اپلیکیشن اختصاصی iPad را با نام Swift Playgrounds اعلام کرد ،آن ها قصد داشتند به مردم نحوه کدگذاری در زبان برنامه نویسی Swift را آموزش دهند. این برنامه در یک برنامه همانند فیلم های ویدئویی ارائه شده است که وقتی خطوط کد به ترتیب خاصی قرار می گیرند و اجرا می شوند ، بازخورد را ارائه می دهد.  درطول سال ۲۰۱۹ WWDC، اپل SwiftUI را منتشر کرد ، که چارچوبی را برای طراحی ساختار UI اعلامی در تمام سیستم عامل های اپل فراهم می کند.

زبان برنامه نویسی سوئیفت

ویژگی های زبان برنامه نویسی Swift

زبان برنامه نویسی Swift   جایگزینی برای زبان Objective-C می باشد. که از مفاهیم تئوری زبان برنامه نویسی مدرن استفاده می نماید و تلاش می کند تا یک اصطلاح ساده تر را ارائه دهد. در هنگام معرفی ، آن را به سادگی به عنوان “هدف از برنامه C اما بدون C” توصیف کرد. به طور پیش فرض Swift برخلاف Objective-C ، نشانگرها و سایر دسترسی های ناایمن را در معرض نمایش قرار نمی دهد ، که از اشاره گرها به طور گسترده برای اشاره به مواردی استفاده می کند.

همچنین ، استفاده از برنامه Objective-C به نحوی شبیه به Smalltalk که با یک  نوت بوک و سیستم فضای نام )  برای آشنایی بیشتر برنامه نویسان از دیگر زبانهای متداول شی گرا (OO) مانند جاوابرای برقراری تماس جایگزین شده است.

برنامه C پارامترهای نامگذاری شده واقعی را معرفی می کند و مفاهیم کلیدی برنامه Objective-C را شامل می شود از جمله پروتکل ها ، بسته ها و دسته ها ، که اغلب جایگزین برنامه قبلی با نسخه های تمیزتر شده و اجازه می دهد این مفاهیم در سایر ساختارهای زبانی مانند انواع ذکر شده اعمال شوند.

کنترل دسترسی

سوئیفت از پنج سطح مربوط به کنترل دسترسی برای نمادها پشتیبانی می کند: باز ، عمومی ، داخلی ، خصوصی و پوشه خصوصی. برخلاف بسیاری از زبانهای شی گرا ، این کنترل های دسترسی سلسله مراتب پیدایش را نادیده می گیرند.

استفاده از فریم ورک Django در برنامه نویسی پایتون  ، استفاده از React Native در صفحات موبایل

سطح خصوصی نشان می دهد که یک نماد فقط در محدوده فوری قابل دسترسی است ، سطح پوشه خصوصی نشان می دهد که فقط از داخل پرونده قابل دسترسی می باشد ، سطح داخلی نشان می دهد که در ماژول حاوی قابل دسترسی بوده، سطح عمومی نشان می دهد از هر ماژول قابل دسترسی است ، و سطح باز  نشان می دهد که کلاس ممکن است خارج از ماژول طبقه بندی شود.

نوشتهٔ پیشین
آیا زبان برنامه نویسی Rust بهترین زبان برنامه نویسی است؟
نوشتهٔ بعدی
زبان برنامه نویسی پرل (Perl) چیست؟

مطالب مرتبط

فهرست