مانیتورینگ شبکه توسط Solarwinds

همین حالا ثبت نام کنید

مانیتورینگ شبکه توسط Solarwinds

مانیتورینگ شبکه (NPM) یا نظارت بر عملکرد آن, از کلیدی ترین محصولات یکی از تولیدکننده های مهم نرم افزارهای مدیریتی تکنولوژی اطلاعات (IT) , Solarwinds میباشد. این سیستم بر روی سالم بودن ابزاری که به شبکه وصل میشوند, تمرکز دارد. سخت افزارهایی که نظارت عملکرد شبکه (NPM) را زیر نظر دارد, شامل تجهیزات شبکه می باشد. این تجهیزات به اختصار در اینجا روترها و کلیدها و ابزارهای کامپیوتر شخصی و تجهیزات یا نرم افزارهای گوشی تلفن همراه و تجهیزات آفیس مثل دستگاه پرینتر, هستند. نظارت ثابت و مستقیم روند و عملکرد این تجهیزات, مقیاس ها و اندازه هایی را جمع آوری میکند که میزان اخطارها و خطرهای تهدیدی را نشان می دهد.

مانیتورینگ شبکه توسط Solarwinds

مانیتورینگ شبکه توسط Solarwinds

مانیتورینگ شبکه توسط Solarwinds

نظارت عملکرد شبکه, محتوی یا اصطلاحا محیطی ست که شامل کنترل کلی ابزاری است که در اختیار دارید و این کار به شما این امکان را میدهد تا محیط اطلاعات شبکه و همچنین فیلتر کردن رویدادهایی که توسط این سیستم گزارش داده میشود را با توجه به نیاز شما و سیستم تنظیم کنید.

این سیستم به خاطر انعطافی که در تنظیمات خود دارد, برای هر نوع سایز و پهنای شبکه ای مناسب است. در واقع مانیتورینگ یا نظارت عملکرد شبکه را می توان بسته ای دانست که نیازی به ابزار دیگر ندارد و خود به صورت مستقل عمل میکند.

  هزینه مانیتورینگ با Solarwinds چقدر است؟

مانیتورینگ عملکرد شبکه, به عنوان بسته ای ثابت فروخته میشود و این نکته را باید اشاره کرد که بسته های متنوع با کارکردهای مختلف وجود ندارد و همانطور که گفته شد, این بسته ثابت است. هر چند قیمتی که برای این سیستم در نظر گرفته می شود, با پهنای شبکه ای که سروکار دارد و مسئوول راه اندازی آن است, افزایش می یابد.

مانیتورینگ شبکه

پهنای شبکه توسط عاملی به نام (Elements) تعیین میشود. المنت ها (Elements) که نشان دهنده ی شمارش و تعیین کننده ی سطح قیمت نرم افزار مانیتورینگ شبکه ای که شما خریداری میکنید, هستند, شامل خصوصیات شبکه ای زیر می باشند:

*مجراها – یعنی محیط کلید و یا مجراهای فیزیکی و مجازی مثل VLAN .

*نودها – نودها شامل تجهیزات شبکه مثل سوییچ ها یا کلیدها, روترها, مکان های دسترسی شبکه و سرورها  می باشند.

*حجم یا فضاها – این موضوع به ابزاری اشاره دارد که شما قصد مانیتور کردن آنها را دارید.

*بعد از محاسبه کردن شبکه ی شما برای گرفتن مقداری از این دسته بندی های اطلاعاتی که گفته شد, باید سه تا از بالاترین اعدادی که نتیجه برآورد عملکرد شماست را در نظر بگیرید. این اعداد همان هایی هستند که برای سفارش نرم افزار استفاده می کنید تا با توجه به آن, نرم افزار مورد نظر را خریداری کنید.

قیمت های برآورد شده برای هر کدام از این المنت ها به شرح زیر می باشد:

مانیتورینگ عملکرد شبکه SL100 با حداکثر تعداد ۱۰۰ , ۲.۹۵۵ دلار آمریکا می باشد.

مانیتورینگ عملکرد شبکه SL250 با حداکثر تعداد ۲۵۰ , ۶.۷۲۰ دلار آمریکا می باشد.

SL500 با تعداد ۵۰۰ , ۱۰.۴۴۵ دلار آمریکا , SL2000 با تعداد ۲۰۰۰ , ۱۹.۳۴۵ دلار آمریکا و SLX  با قیمت ۳۲.۵۲۵ می باشد. لازم به ذکر است که محدودیت زمانی هر کدام به جز SLX که بدون محدودیت است, یک ساله می باشند.

همه این برنامه ها دارای خصوصیت یکسانی می باشند. خریدن یک پروانه به شما این امکان را میدهد تا از نرم- افزار مانیتورینگ شبکه, همیشه استفاده کنید و ظرفیت آن به حداکثر تعداد المنت هایی که مجاز به انتخاب برنامه ها هستند, محدود میشود.

اگر پهنای شبکه بیشتر از محدوده ای باشد که شما پول پرداخت کرده اید, باید برنامه خود را ارتقا دهید. در بالا اشاره کردیم که محدودیت زمانی هر کدام یک سال است و در این یک ساله شما میتوانید نرم افزار خود را ارتقا دهید یا از Patch  هایی که انتشار میشود, استفاده کنید.

بعد از این یک سال شما به طور سالانه هزینه ای را برای ادامه این دوره ی استفاده از نرم افزار پرداخت می کنید.

خصوصیات مانیتورینگ شبکه با Solarwinds کدام ها هستند؟

اجرای مراحل مانیتورینگ عملکرد شبکه بر پایه ی پروتکل آسان مانیتورینگ شبکه است. این کار یک نوع صنعت استاندارد شبکه است که به برنامه ای مسئوول نیاز دارد تا بر همه ابزارها نصب شود. هر ابزاری که به شبکه ای وصل شده باشد, از قبیل پروتکل آسان مدیریت شبکه (SNMP) به عنوان یک سفت افزار روی آن نصب شده باشد.  SNMP نیاز به یک کنترل مرکزی دارد که مانیتورینگ عملکرد شبکه این امکان را فراهم میکند.

Solarwinds

Solarwinds

 دیگر خصوصیات اصلی مانیتورینگ شبکه با Solarwinds عبارتند از:

پیدا کردن خودکار شبکه توسط NPM

کنترل SNMP با تمام Agent هایی که بر روی ابزار شبکه نصب ارتباط برقرار میکند. شما نیاز ندارید که سیستمی درست کنید و آدرس ها و انواع ابزارهای مشخص شده را وارد کنید چون سیستم NPM از پیام های SNMP استفاده میکند تا تمام Agent ها را پیدا کند و سپس مشخصات هر ابزار روی جعبه یا جدول مورد نظر به نمایش در می آید.

مانیتورینگ ابزار های شبکه توسط NPM

وظیفه ی اصلی مانیتورینگ شبکه با Solarwinds انتخاب SNMP و Agent های آن است, تا اطلاعات کارکرد هر ابزاری که تحت نظر دارند را جمع آوری کند. این جمع آوری اطلاعات و تطبیق کارکرد آنها, اصلی ترین هدف مانیتورینگ عملکرد شبکه یا  NMP می باشد.

اما در اینجا باید به این نکته پرداخت که نیاز و پیش نیاز چنین سیستمی چه چیزهایی هستند؟ به خاطر داشته باشید که نرم افزار مانیتورینگ شبکه با Solarwinds فقط بر روی ویندوزها قابل نصب می باشند. این بسته دو نوع سرویس ایجاد میکند که یکی از آنها سرور اپلیکیشن و دیگری سرور اطلاعات است. این دو قسمت بر یک ابزار همسان قابل نصب نیستند.

سخت افزار مورد نیاز برای این سیستم با بالاتر رفتن سطح قابلیت های مانیتورینگ, افزایش می یابد. شما نیاز به ویندوز سرور ۲۰۱۲ یا ویندوز سرور ۲۰۱۶ برای هر دو نوع سیستم دارید. محیط حجم اطلاعاتی باید بر پایه ی سرور SQL 2012 ,2014 یا سرور ۲۰۱۹ مایکروسافت باشد.

حداقل سرعت موردنیاز برای پردازش و مانیتورینگ ۲.۵ GHz می باشد. حافظه ی مورد نیاز در کامپیوتر شما هم بستگی به سطح NPM دارد و از ۸ گیگابایت شروع میشود و در NPM SLX به ۶۴ تا ۱۲۸ گیگابایت حافظه می رسد.

مطالب مرتبط »

دوره MS Private Cloud چیست؟

دوره TCP/IP Lab با Wireshark

 

نوشتهٔ پیشین
دوره MS exchange server چه دوره ای می باشد؟
نوشتهٔ بعدی
دوره آموزشی vcp چیست؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست