استفاده از JSP در طراحی وب

همین حالا ثبت نام کنید

استفاده از JSP در طراحی وب

وبلاگ

JSP در طراحی وب یکی ابزار هایی است نشان دهنده رشد و توسعه صنعت برنامه نویسی و طراحی وب می باشد. به عنوان مثال در گذشته اغلب سایت هایی که طراحی می شد به صورت سایت های استاتیک بود اما با توسعه زبان های برنامه نویسی مختلف و ابزار های طراحی وب مانند JSP امکان طراحی سایت ها به صورت داینامیک فراهم گردید. JSP واژه ای است که مخفف عبارت Java Server Pages می باشد.

با استفاده از کد های JSP می توانید امکانات و قابلیت های مناسبی را هنگام طراحی سایت اضافه نمایید. به عنوان مثال قرار دادن فرم هایی در سایت برای دریافت اطلاعات از مخاطبان و همچنین بر قراری ارتباط با آن ها از جمله قابلیت هایی است که JSP در طراحی وب در اختیار مخاطبان و کاربران قرار می دهد.

بسیاری از متخصصین طراحی وب JSP را تا حد زیادی مشابه زبان برنامه نویسی جاوا می دادند اگر چه این دیدگاه دست است اما تفاوت هایی میان JSP و java وجود دارد به عنوان مثال در JSP می توانید از دستورات زبان HTML استفاده نمایید.

به بیان ساده تر JSP در طراحی وب ترکیبی از جاوا و HTML در کنار هم است. JSP در طراحی وب به گونه ای عمل می کند که ساختار صفحات به شکل یک صفحه HTML قابل رویت است. JSP  و همچنین ASP از این لحاظ دارای شباهت های فراوانی هستند و در هر دو می توان کد های HTML را برای ارتباط با پایگاه داده ها مورد استفاده قرار داد. اما وجه تمایز این دو به صورت کلی این است که JSP به زمان بیشتری برای یادگیری نیاز دارد.

 

چه ویژگی های منجر به استفاده از JSP در طراحی وب می شود؟

استفاده از JSP در طراحی وب امروزه نزد طراحان و برنامه نویسان وب سایت ها طرفداران فراوانی یافته است. این امر به دلیل ویژگی هایی است که این JSP در طراحی وب دارد. به عنوان نمونه می توان به برخی از این موارد در ادامه اشاره نمود:

  • یاد گیری و استفاده آسان

کار کردن با JSP در طراحی وب بسیار آسان و همه افرادی که در این زمینه مشغول فعالیت هستند می توانند به سادگی از قابلیت ها و ویژگی های JSP در طراحی وب استفاده نمایند. اگر چه ممکن است برای تسلط یافتن به آن به زمان زیادی نیاز داشته باشید اما یادگیری آن بسیار آسان است.

  •  ابزاری برای توسعه وب

JSP در طراحی وب می تواند بسیار قدرتمند عمل نمایند. در واقع JSP از زبان برنامه نویسی جاوا ایجاد شده که زبانی شی گرا است و می تواند فرایند توسعه وب سایت را با قدرت و کیفیت پیش ببرد.

  • امکان اجرای JSP در محیط های مختلف

هنگامی که قصد استفاده از JSP در طراحی وب را دارید با محدودیت های زیادی رو به رو نیستید و می توانید به آسانی JSP را در محیط های مختلف اجرا نموده و از ویژگی های آن استفاده نمایید.

  • بهره مندی از امکانات و ویژگی های جاوا

همان گونه که اشاره شد JSP از زبان جاوا ریشه گرفته و به همین دلیل می توانید از کلیه قابلیت های جاوا به صورت تحت وب در قالب کد های HTML  استفاده نمایید.

  • امکان انتقال فایل های JSP در طراحی وب

هنگامی که فایل های JSP در طراحی وب را مورد استفاده قرار می  دهید می توانید به آسانی جا به جایی میان وب سرور و Servlrt Engine را انجام دهید و محدودیت هایی از این بابت ندارید.

  • امکان نوشتن کد در هر ویرایش گری

شما به آسانی می توانید کد ها مربوط به JSP را در ویرایش گر های متنی مختلف مانند Notepad یاد داشت نمایید و کافی است که در زمان ذخیره سازی آن ها را با فرمت JSP ذخیره کنید.

  • JSP ها و استفاده از تگ های کتابخانه ای

یکی از ویژگی های مهم این است که از تگ های کتابخانه استفاده می کنند. این تگ های کتابخانه ای را می توانید در HTML و همچنین در XML مشاهده نمایید. قابلیت هایی که این تگ ها دارند این است که می توانید از آن ها برای تولید متن های پویا استفاده نمایید.

  • امکان جدا سازی بخش گرافیکی و متن های پویا در JSP

این امکان به طراحان و برنامه نویسان قابلیت های انجام تخصصی فعالیت را می دهد. به عنوان مثال تیم گرافیکی بدون داشتن دانش برنامه نویسی جاوا می تواند بر روی فعالیت های گرافیکی خود تمرکز نماید و به تولید متن های گرافیکی مورد نیاز سایت بپردازد. پس از این مرحله نوبت به فعالیت های مربوط به تیم برنامه نویسی می رسد. این تیم متن های پویا مورد نظر را داخل HTML تنظیم می کند.

"<yoastmark

JSP در طراحی وب چگونه عمل می کند؟

JSP در طراحی وب می تواند ارتباط میان مخاطبان و مدیران سایت را به خوبی فراهم آورد برای آن که نحوه عملکرد JSP در طراحی وب را برای انتقال اطلاعات متوجه شوید مراحل انجام کار را برای شما شرح می دهیم.

گام اول زمانی اتفاق می افتد که کاربر شما وارد وب سایت شده و درخواست خود را از طریق مرور گر ها ارسال می نمایند. هنگامی که درخواست کاربر به وب سرور منتقل شد مرحله بعدی فرایند آغاز می گردد.

در این مرحله وب سرور پیام دریافتی را مورد بررسی قرار می دهد و در صورتی که مشخص شود درخواست ارسال شده از سوی کاربر JSP بوده است آن را به JSP Servlet Engine خواهد فرستاد. بسته به این که فایل برای اولین بار صدا زده شده باشند یا خیر مراحل مختلفی ممکن است روی دهد. اگر اولین بار باشد که فایل JSP مورد نظر صدا زده می شود فایل مورد تجزیه قرار گرفته و کد Servlet تولید می شود. تمام کد های HTML موجود به حالت println تبدیل می شوند.

پس از این مرحله نوبت به کامپایل شدن  کد Servlet می رسد. به این ترتیب Class مربوطه تولید می شود. حال نوبت به تولید کد HTML است. کد HTML تولید شده با استفاده از مرور گر ها برای کاربر ارسال شده و در نهایت نتیجه عملیات برای کاربر به نمایش گذاشته می شود.

نوشتهٔ پیشین
کاربرد زبان پایتون در تست نفوذ
نوشتهٔ بعدی
زبان برنامه نویسی پایتون

مطالب مرتبط

فهرست